DevSum, 2018 års upplaga – del 2

R2Ms monter under DevSum 2018

Dag 2

Efter en rätt schysst första dag men jag kanske inte har prickat de föreläsningar jag hade tyckt varit bäst lämpade för mig, är det dags igen. Efter en helt okej frukost med samma innehåll som igår hann jag utbyta lite åsikter från de övriga deltagarna inom R2M och hur rekryteringen gått för våra kära rekryterare Johan och Malin.

Keynote
Artificial Intelligence, The ”eyes” of Computer Vision – Tim Huckaby

En något jetlagad Tim jobbar åt Interknowlogy och har varit i tätt kontakt med Microsoft sedan många år. Han har jobbat med många stora kunder och en av deras produkter är en karta över valdistrikten och deras som visas live i TV med miljontals tittare.

Han benämnde att dagens visioner ligger framför vad vi kan göra rent beräkningsmässigt, exempelvis är Avatar 2 publiceringsdatum för de kan inte rendera den tillräckligt snabbt ännu.
Det problemet med hur processorer utvecklas och dubblar sin kraft vartannat år kallas Moores law.
Vid 2025 kommer processorerna kalkylera lika snabbt som den mänskliga hjärnan.

Han visade upp lite arbetsexempel där han avläste med telefonen en vanlig bild i några andra presentationer och sedan så kommer det ut en Augmented Reality figur inom lämpligt tema. En bild på Disney visade Musse Pigg uthoppandes och en bild på Dreamworks visade Minioner.
Nästa steg i utveckling är att göra det till Mixed Reality, då man kan påverka den figuren och den kan integrera tillbaka.
Självklart använde han en Azure server liggande i US och det gick väldigt snabbt att få det att funka.

Han har hjälpt produktionsbolag i Hollywood genom att utveckla programvara som läser av ansiktet på folk som screenar filmen inför dess släpp, så de har en chans att klippa. Hollywood tar in folk från gatan som för 100$ får titta, men då inte ger en helt ärlig åsikt.
Han demonstrerade detta via att en i publiken fick komma upp, och var det annat ansikte än Tims i kameran uppgav den att det måste korrigeras.
Programmet bröt även ut alla platser och personer i filmen. Så Tim kunde klicka på ett stycke så spelades det upp när alla skådisarna nämndes och när landmärket var med i bild. Awesome!

Han presenterade också nya reklam pelare som visar innehåll beroende på vem, hur långt bortifrån en person tittade. Liknande teknik används för att lokalisera de över 2000 personer, som finns i databasen som hotat Taylor Swift till livet, inför hennes konserter.

Tim var naturlig och lätt på scen, som hade stor humor och engagerade sin publik.

How to be a game developer leveraging the skills I have – Johan Lindfors

Johan har hjälpt till med spelutveckling åt King.com och MAG Interactive som gjort Ruzzle. Han är inledningsvis nyfiken på varför man som åhörare är där, och blir tillfreds när det visar sig efter lite utfrågning om vilken del av utveckling man representanterar, är att lära spel utveckling som hobby.

Han beskriver sedan de olika rollerna som finns inom spelutveckling och klargör det lite tydligare.
Han frågar sedan vilket språk man vill skriva i, för det påverkar vilka verktyg det finns, vilken/vilka plattformar man inriktar sig mot samt vilken distribution man vill använda sig av.

Senare gick han igenom 4 st utvecklingsverktyg och vad som är bra och dåligt. Dessvärre gick han inte igenom Unreal Engine eller CryEngine, jag vill personligen hoppas få se lite hur man gör med dessa.

Han tog upp 4 st stödpunkter som är värda att tänka på inför utveckling med dessa.

  • Produktivitet – Hur lång tid det tar innan man är färdig och når marknaden.
  • Marknadspotential – Tjäna pengar.
  • Bredd – Nå många användare på många enheter.
  • Exposure – Efterfrågan på tekniska färdigheter.

Nu tog jag dessvärre inga bilder men ska man ge ett sammanslaget betyg så vinner Unity 3D då det är förhållandevis efterfrågat, har ett stort community bakom sig och man kan nå de flesta plattformar men kanske inte är inriktat kring så överdrivet mycket kodande.

Att skriva sin egen motor är den största friheten inom alla områden men kräver oftast flera år att genomföra.

Avslutningsvis visade han en Flappybird kopia han skrivit i blandannat Unity 3D och Phaser som finns här.

Intressant, men kanske inte så givande då det var inte så mycket om just hur jag kan använda mina befintliga skills annat än vilket verktyg jag kan tänkas använda. Det finns visserligen massor men Unity 3D har jag använt förr och den var lagom invecklad, och krävde inte mycket kodande utan erbjöd mycket design om man så önskar och man kan lätt göra 2D spel trots att motorn stöder både 2D och 3D.

Take the tests: Can you evaluate good and bad UX? – Billy Hollis

Billy hade en väldigt interaktiv föreläsning och började med att fråga vilken humor site som hade bäst UX mellan 9gag.comimgur.com och uberhumor.com.
Efter en massa olika svar bad han om handuppräckning på vilken man tyckte bäst om och fördelningen blev rätt jämn. Sedan bad han publiken att motivera sina åsikter.

Därefter bad han folk ange sina åsikter om Windows 8 och varför det ur ett UX perspektiv blev väldigt fel.
Microsoft gjorde samma fel som Tim tog upp i keynoten, att be folk om sin åsikt efter man gett dem pengar.

Han frågade om åsikter kring en app de byggt för oljeleveranser och bad oss utvärdera om detta. Publikens åsikter tyckes paralella med de förbättringar de gjort vilket var positivt.

Eftersom denna föreläsning var inriktad på UX är det svårt att fram i text vad det handlade om, ”you had to be there”.
Men jag tyckte det var roligt och informativt även om han i sig inte hade några konkreta tips på ”hur man ska tänka”.

ML.NET – Machine Learning made for .NET

Peter har överlägset snyggast slides och börjar kort med att förklara vad Machine Learning är. Det inkluderade ett bra citat för vad ML är, som lyder: Program the unprogrammable och visar sedan upp lite problemställningar kring att korrekt identifiera katter kontra mot hundar.

ML.NET är något nytt och Peter är VÄLDIGT förtjust i det vilket han nämner minst 5 gånger.
Det är ett verktyg för att stödja och hjälpa utvecklare med dem bitarna vi kan och är bra, och skriva kod för att utföra ML.
Det installeras som en NuGet package, och Peter visade lite enkel syntax för hur man skriver utför en algoritm på ett dataset.

Han lade stor vikt vid att det är under tidig utveckling och uppmanade alla som vill och kan, att hjälpa till på deras GitHub.

Det har var för mig konferensens höjdpunkt. Efter de lite mer abstrakta föreläsningarna och när jag personligen försökt mig på Azure Machine Learning Studio en del enligt en kurs på PluralSight så kändes det här som ett naturlig och korrekt väg framåt. Jag visste inte ens att jag behövde detta.

Imposter Syndrome, Overcoming self-doubt in success – Heather Downing

Heather berättade att det är bra att vi är där, under förevändningen att vi kan få koppla om våra hjärnor lite.

70% av alla människor har känt sig någon gång i livet som en imposter en bluff, men många har känt det flera gånger.

Hon gick igenom vad Imposter Syndrome är, och hur känslor står sig mot verkligheten och gav en egen upplevelse hur det hade sett till att hon fått sparken från en tidigare anställning.

En undersökning på sitt bolag gav henne mycket insikter kring detta och intervjuer inom många delar av hierarkin visade att både högt och lågt hade liknande problem

Hon hade exempel på kändisar och deras citat kring sina känslor angående att ofta känna sig som en bluff. Att Tom Hanks ofta kände så var en stor överraskning. Men det är väl mycket i det hon säger, att det är mer utbrett än vad man ser.

Men det fanns gott om människor inom utvecklar vår egen utvecklar community och där Scott Hanselman förvånade mig stort, han i mina ögon verkar alltid självklar, smart, driftig och duktig på allt han gjort och gör.

Det kom en del tankar kring detta då jag själv ofta haft det problemen hon beskriver kring sin självbild.
Hon tipsade också om boken Imposters Handbook av Rob Conery.

Tuff tjej som står och pratar om sådant på ett väldigt professionellt sätt och skapar en del tankar och insikter vilket jag hoppas träffade flera bland åhörarna som känner som jag gör.

Avslutningsvis

Det var väldigt synd att jag inte kunde se allt jag ville, och det fanns inte så mycket tid över emellan att mingla runt bland alla utställare. Den jag tar med mig mest är det jag såg nästsist. Förhoppningen är att kunde använda något av alla idéer och visioner jag har kring ML och AI och använda det verktyg för att förverkliga dem.

Jag har som sagt försökt mig på en PluralSight kurs samt en kurs på Coursera men energin att sätta sig in i all lingvistik har inte riktigt funnits.

Hoppas på lite bättre möjligheter till det nästa år med lite mer tid, en bättre lämpad lokal och lite mer teknisk föreläsningar.

Tack för i år DevSum!

Dela:

Relaterade inlägg ↓