Jag tillbringade lördagen på konferensen Leetspeak (http://leetspeak.se/2017) som anordnas av Tretton37. Leetspeak är en konferens främst riktad mot utvecklare, med fokus främst mot frontend och .Net. Temat detta år var *Build for the globe*, ett intressant tema som lyfte blicken från vår vardag och tittade på vad vi utvecklare kan göra för att göra världen bättre!

Building Tech Projects for Emerging Markets

Första föreläsningen hölls av Jack Langworthy, som efter att ha spenderat en lång tid i en by i Tanzania kom till insikt om att marknaden för handel med grödor var väldigt ineffektiv. Många mellanhänder ledde till långa ledtider och lågt slutpris till odlarna. Det resulterade också i att runt 30% av grödorna förstördes under leveransprocessen!

Målet var att göra någonting för att korta ledet mellan säljare och köpare, samt att ge säljarna ett sätt att få överblick vad dagspriset var och få större inflytande över processen. Detta ledde till att han startade bolaget Ninayo (http://ninayo.com) vars produkt är en app där säljare kan publicera hur mycket grödor de har och vilket pris de vill ha för dem. Inköpare kan sedan planera sina inköpsrutter och komma i direktkontakt med säljarna.

En ögonöppnande föreläsning som visar hur viktigt det är att förstå kulturen för den marknad man skall utveckla produkter för, samt att saker som vi västerlänningar tycker är features kan vara buggar för andra! Bra och inspirerande föreläsning!

Creating Better Experiences with GraphQL

Sedan kom David Yahalomi från Israel och pratade om GraphQL, och om vikten att optimera sina API:er om man vill utveckla applikationer för regioner som Afrika, där merparten av slutanvändarna använder sig av billiga android-telefoner på en långsam lina och där sökningar på Google via SMS fortfarande sker.

GraphQL (http://graphql.org/) i sig är intressant: Det är en specifikation som på ett storage-oberoende sätt tillåter dig att göra avancerade sökningar och välja exakt vika fält och vilka relationer du vill få tillbaks vid sökningar, och ser till att hantera rekursioner och andra liknande problem åt dig.

Debugging Tough .Net issues

Tess Ferrandez från Microsoft visade hur man debuggade vanliga problem på Windows. Hon visade lite exempel på vanliga typer av buggar, vilka verktyg som finns tillgängliga och vilka verktyg man ska använda för olika typer av scenarion. Hon visade även de verktyg de själva tagit fram på Microsoft för att automatisera felsökningen och hitta de vanligast förekommande felen!

Som java-utvecklare trodde jag att detta skulle vara den minst intressanta föreläsningen, men tack vare torr humor och stor sakkunskap insåg jag att teknikerna faktiskt var ganska lika oavsett om man jobbar med Java eller .Net!

Scaling the Software Industry by Educating Kids by Using Cheap Hardware and Open Source Documents

Kidspeak var en del av konferensen som körde parallellt med Leetspek. Tanken är att barn får lära sig programmering och hur komponenter fungerar på ett kul och avslappnat sätt. Justin Nel är en utvecklare som tagit fram en hårdvaruplattform (baserad på Arduino) med tillhörande Scratch-modul där man kan lära sig om både mjukvara och hårdvara på samma gång. Det var en underhållande föreläsning där han gick igenom motivationen bakom det hela och drog anekdoter om alla problem han stötte på under processen.

Battling the Challanges of Building a Blockbuster Title


Vem har inte spelat Battlefield 1 och förundrat sig över den fantastiska grafiken och spelkänslan? Nathalie Ek, designer på DICE, pratade om hur de jobbade när de utvecklade spelet och berättade hur det kom sig att hon hamnade på DICE. Vi fick också se några pre-alpha videos samt videos om ljudproduktion.

Saving the World One App at a Time – The Humanitarian Toolbox


Sist, men inte minst, en väldigt underhållande Richard Campbell som berättade om sitt arbete med att utveckla öppen källkod för katastrofhantering – ”The Humanitarian Toolbox” (http://www.htbox.org/). Han berättade på ett inspirerande sätt hur vi alla kan vara med och bidra till att göra världen till en säkrare plats, bland annat genom att medverka i och/eller anordna ”code-a-thons”.

I stort ett väldigt intressant sätt att spendera sin lördag, och allt för den ringa kostnaden av 200 kr. Det blir garanterat ett återbesök nästa år!

Kommentera